Muzyka Ma³opolski Pó³nocnej




autor: dr Ewa Dahlig; Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk


Na mapie nizinnych regionów muzycznych Polski Ma³opolska Pó³nocna wyró¿nia siê jako istne "zag³êbie" muzyki ludowej, jeszcze dzi¶ w znacznym stopniu oddaj±cej stan zachowania tradycji z koñca ubieg³ego stulecia. Mo¿na przyj±æ, ¿e geograficznie region ten odpowiada obszarowi dawnego województwa kieleckiego, a wyznaczaj± go naturalne granice przebiegaj±ce wzd³u¿ rzek: Pilicy na pó³nocy i zachodzie, Wis³y na wschodzie i Szreniawy na po³udniu.

Mimo wyra¼nych cech wspólnych ca³emu obszarowi Ma³opolski Pó³nocnej, kultura ludowa tego regionu nie jest w pe³ni homogeniczna. Na jej obraz rzutuj± przede wszystkim dwa o¶rodki: radomsko-opoczyñski na pó³nocy i ¶wiêtokrzyski w czê¶ci po³udniowo-wschodniej. Ukszta³towanie terenu sprzyja³o przenikaniu wp³ywów regionów s±siednich, zw³aszcza za¶ Mazowsza od pó³nocy, Lubelskiego od wschodu i Krakowskiego od po³udnia. Byæ mo¿e w³a¶nie ró¿norodno¶ci owych oddzia³ywañ zawdziêcza pó³nocna czê¶æ Ma³opolski wyj±tkow± witalno¶æ i bogactwo swojej muzyki ludowej, zw³aszcza instrumentalnej, która - mimo nieuchronnych zmian spowodowanych up³ywem czasu - przetrwa³a do dzi¶ w swoim naturalnym kontek¶cie, nie stymulowana ¿adnymi lokalnymi dzia³aniami na wiêksz± skalê.

O muzycznej specyfice tego regionu decyduj± przede wszystkim rytmy mazurkowe, obecne pod postaci± wokalnych przy¶piewek i wyros³ych z nich instrumentalnych utworów tanecznych. Przy¶piewki, stanowi±ce najwa¿niejszy element repertuaru ¶piewaczego szeroko pojêtej Kielecczyzny, s± to krótkie, jednozwrotkowe formy tekstowe, zestawiane ze sob± w sposób podyktowany potrzebami chwili i lu¼no tylko powi±zane z okre¶lonymi melodiami. Te ostatnie, ³±cznie z wersjami wokalnymi lub niezale¿nie od nich, wystêpuj± na terenie ca³ej Ma³opolski Pó³nocnej jako instrumentalne mazury (Radomskie), podró¿ne, drogowe (pas zachodni, wzd³u¿ Pilicy), ch³opy (rejon Gór ¦wiêtokrzyskich), wêdrówce, ¶wiatówki, powi¶loki (po³o¿ony wzd³u¿ zachodniego brzegu Wis³y pas Powi¶la), obery starodawne (obszary zachodnio-po³udniowe). Te trójmiarowe melodie, oparte zazwyczaj na tzw. skalach modalnych, z³o¿one s± z dwu krótkich czê¶ci nazywanych kolanami. Pierwsze kolano wykonywane jest z regu³y dwukrotnie, drugie natomiast muzyk powtarza wielokrotnie, czêsto poddaj±c je wariacyjnym zmianom. Najwa¿niejszym zjawiskiem wykonawczym jest obecna zarówno w ¶piewie jak i w muzyce instrumentalnej maniera tempo rubato, polegaj±ca na swobodnym przesuwaniu akcentów i warto¶ci rytmicznych w ramach taktu i prowadz±ca do zacierania granicy miêdzy pulsem trój- i dwumiarowym. Do najpopularniejszych tañców dwumiarowych nale¿± polki, a w ci±¿±cej ku krakowskiemu czê¶ci po³udnoiwo-zachodniej - tak¿e krakowiaki. Podczas tradycyjnych zabaw wiejskich tañce ³±czono czêsto w cykle, budowane na zasadzie kontrastu tempa i metrum albo te¿ z³o¿one z tañców jednorodnych. Zmiany, jakie po II wojnie ¶wiatowej zasz³y w ludowej praktyce muzycznej regionu, wyra¼nie zachwia³y proporcje repertuaru na rzecz form z³o¿onych z wiêkszej ilo¶ci kolan, odchodz±cych od tonalno¶ci modalnej ku harmonice funkcyjnej.

            Sk³ady kapel obejmuj± zestawy od najprostszych, dwuosobowych, tworzonych przez skrzypce i bêbenek jednostronny z brzêkad³ami (typowe zw³aszcza dla Radomskiego) poprzez trzyosobowe, z basami i bêbnem, a¿ do du¿ych zespo³ów nowszej proweniencji, rozbudowanych o akordeony, wzglêdnie instrumenty dête (tr±bka, klarnet). W Radomskiem popularno¶æ zdoby³y ponadto harmonie peda³owe. Nie ulega jednak w±tpliwo¶ci, ¿e w tradycyjnej praktyce muzycznej najwa¿niejsz± postaci± by³ skrzypek: to on dobiera³ sobie innych muzyków i kierowa³ dzia³alno¶ci± kapeli. W najstarszych typach zespo³ów skrzypce by³y jedynym instrumentem melodycznym: muzyk gra³ melodiê, urozmaicaj±c j± w miarê swych umiejêtno¶ci bogat± ornamentacj± i typowym dla ludowej gry skrzypcowej potr±caniem pustych strun, których d¼wiêki wspiera³y i wype³nia³y brzmienie cichego zazwyczaj, bo domowym przemys³em sporz±dzonego instrumentu. Poszerzenie sk³adu kapel o drugiego skrzypka wi±za³o siê z podzia³em funkcji: lepszy z instrumentalistów, prymista, wykonywa³ melodiê, natomiast drugi (zazwyczaj pocz±tkuj±cy), sekundzista, ogranicza³ siê do rytmicznego akompaniamentu wykonywanego b±d¼ na pustych strunach, b±d¼ te¿ w harmonicznie dobieranych dwud¼wiêkach.

            Jak ca³a kultura ludowa, tak i tradycja muzyczna Ma³opolski Pó³nocnej sterowana by³a przez dwa naturalne cykle: kalendarzowy, wyznaczany porami roku oraz rodzinny, odpowiadaj±cy fazom ludzkiego ¿ycia. Najwa¿niejszym wydarzeniem cyklu rodzinnego, a byæ mo¿e i punktem kulminacyjnym ludowej praktyki muzycznej w ogóle, by³o wesele, stanowi±ce najpowa¿niejszy sprawdzian dla muzyków. W gin±cej tradycji ludowej wesele najd³u¿ej zachowa³o swoje tradycyjne oblicze, chroni±c przed zapomnieniem zarówno wokalny repertuar obrzêdowy, jak i - przede wszystkim - do dzi¶ ¿ywotn± muzykê taneczn±.

Podyskutuj o tym artykule na forum









Content ©
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona g³ówna