Program ca³ego dnia wype³niony bêdzie poszczególnymi warsztatami,
wybieranymi przez uczestników wed³ug w³asnych potrzeb. Ka¿dego dnia ich
stopieñ trudno¶ci bêdzie wzrasta³, co za ty idzie bardzo wa¿ne jest
systematyczne uczêszczanie na spotkania!
WARSZTATY TANECZNE
dwie tury dziennie, rano i po po³udniu
S±
one tak pomy¶lane by ka¿dy móg³ skorzystaæ z naszego programu w sposób
maksymalny, zarówno z tañców polskich (min. £êczycko-£owickie, Radomskie,
Wielkopolska), jak i francuskich oraz wêgierskich. W tañcach polskich nacisk bêdzie
po³o¿ony na tañce Polski nizinnej, a zw³aszcza regionu opoczyñsko-radomskiego
tzw. "krainy oberkowej". Mimo wielu ciekawych tañców z ró¿nych
stron Polski i z zagranicy, chcemy by oberek królowa³ podczas naszych
wieczornych zabaw, jako najbardziej reprezentatywny dla tego regionu - Mazowsza
i P³n. Ma³opolski.
Zajêcia popo³udniowe (dla zaawansowanych) oraz wieczorne zabawy we wtorek,
czwartek oraz sobotê bêd± prowadzone przy wspó³udziale najlepszych
wiejskich tancerzy z okolicznych wsi (m.in. Ga³ek Rusinowskich, Rdzuchowa i
Nieznamierowic), od których bêdziemy mogli podpatrzeæ i nauczyæ siê
odpowiednich manier wykonawczych i miejscowego stylu. Bêdzie istnia³a tak¿e
mo¿liwo¶æ indywidualnych konsultacji poza warsztatami. Wszystkie warsztaty bêd±
odbywa³y siê przy ¿ywej muzyce.
Warsztaty dla pocz±tkuj±cych (tañce-zabawy, polka, oberek)
Skoncentrujemy siê na nich na zajêciach rytmiczno-ruchowych, dziêki którym
uczestnicy naucz± siê (w zale¿no¶ci od w³asnych predyspozycji) tañczenia w
parze po kole, w uk³adzie otwartym i zamkniêtym (przynajmniej w jednym
kierunku), a tak¿e kilku tañców-zabaw, m.in. krzy¿oka, kontra, kozaka,
kajduka. Ich efektem bêdzie poznanie w stopniu podstawowym zasad tañców o
rytmach polkowych i mazurkowych, które wykorzystywane s± w wiêkszo¶ci
polskich tañców tradycyjnych.
Warsztaty dla pocz±tkuj±cych:
- maj± pomóc prze³amaæ czêsty lêk przed tañczeniem w ogóle
oraz - co bardzo wa¿ne - przed tañczeniem w parze. S³u¿± temu m.in. tañce
prowadzone z czêst± zmian± par,
- pomog± uczestnikom wyrobiæ poczucie rytmu, sprawno¶æ s³uchania i
poruszania siê przy ¿ywej muzyce, a tak¿e uzyskaæ p³ynno¶æ i lekko¶æ
tañczenia oraz odczuæ przyjemno¶æ ze wspó³uczestnictwa w zabawie
tanecznej,
- maj± pokazaæ, ¿e ¶wiat polskiej tradycji muzycznej, dawnych polskich
muzykantów i granych przez nich tañców jest piêkny, godny lepszego
poznania i dzielenia siê z innymi, ¿e jest to ¶wiat indywidualnej
improwizacji, inwencji, artystycznego wy¿ycia siê, wspó³zawodnictwa i
wspó³uczestnictwa, ¿e jest to ¶wiat inny ni¿ ten, który przez lata by³
nam oficjalnie przedstawiany, np. w telewizji; pragniemy, aby uczestnicy
zobaczyli, ¿e polski taniec ludowy ma wszelkie podstawy do tego, by byæ
atrakcj± i mi³± rozrywk± podczas wspólnych zabaw czy spotkañ
towarzyskich,
- maj± przygotowaæ wszystkich chêtnych do dalszej nauki oberka - dawniej
najbardziej popularnego tañca na wsi centralnej Polski i, zarazem,
najtrudniejszego: choæ wymaga on du¿ej wprawy, zwinno¶ci, bardzo dobrego
poczucia rytmu i - zw³aszcza u mê¿czyzn - si³y, liczymy, ¿e uczestnicy
opanuj± jego podstawy.
Umiejêtno¶ci te bêdziemy utrwalaæ podczas wieczornych zabaw przy ¿ywej
muzyce najlepszych kapel "starszego i m³odszego pokolenia". Pomagaæ
nam w tym bêdzie obecno¶æ tancerzy ze wsi, którzy poka¿± regionalne i
indywidualne maniery wykonawcze.
- Polskie tañce-zabawy z Polski Nizinnej i z "Domu Tañca" - prowadz± Lena Smakowska, Grzegorz Ajdacki
- Polka - prowadzi Piotr Zgorzelski
Nauka polki w starodawnej manierze wykonawczej z Polski Centralnej - znanej tak¿e w innych regionach - tañczonej p³asko z delikatnym "utykanym" akcentem.
- Oberek - prowadz± Lena Smakowska, Grzegorz Ajdacki
- Tañce francuskie - tañce gaskoñskie z
Bearn i Landes - prowadzi grupa Ad`arron
Ad`arron to muzykuj±ca rodzina mieszkaj±ca w Pau, u podnó¿a
Piremejów (Francja), graj±ca tradycyjn± muzykê gaskoñsk± z regionów Bearn
i Landes. Wszyscy od blisko 15 lat specjalizuj± siê w tradycyjnych
instrumentach z regionu Bearn i Gaskonii. Wraz z ojcem - BAUDOIN Jacques - graj±
jego trzej synowie David, Thomas, Mathieu oraz ARROSERES J-Claude. Grupa gra na
autentycznych instrumentach gaskoñskich : boha (dudy z Landes), brama-topin (bêben),
caramera (rodzaj wiejskiego klarnetu), clari (ma³y obój z Bearn), guitara
(stalowa drumla), flabuta/tamborin (flet z trzema otworami u¿ywany razem z bêbnem
strunowym z regionu Landes i Bearn), samponha (wielkie dudy polifoniczne z Bearn
i Pirenejów), sonsaina (lira korbowa z Landes), tricanetas (grzechotki z
bukszpanu). Prócz koncertów poprowadz± tak¿e warsztaty oraz zabawy przy tañcach
gaskoñskich (sauts i branles z Bearn, rondeaux, congos landais). Wydali dwie p³yty
"ER NAVETH"; (1999) oraz "ACI QU`EM REIS, MOSSUR !" (2003)
- Tañce z po³udniowo-wschodniego Siedmiogrodu
- prowadzi kapela Fabatka
Pochodz± z miasta Sepsiszentgyorgy (o z dwiema kropeczkami)/ rum. Sfintu
Gheorghe - w po³udniowo-wschodnim Siedmiogrodzie (dzisiejsza Rumunia).
Zespó³ powsta³ w 1998 roku z inicjatywy Feriego Segercza, wirtuoza oraz
nauczyciela gry na instrumentach pasterskich (fujarki), które wyrabia
samodzielnie. W sk³ad zespo³u wchodz± jego muzyczni wychowankowie. Zespó³
gra tradycyjn± muzykê z Mo³dawii oraz siedmiogrodzkich regionów Gyimes i
Felcsik (i z kreseczk±). Zespó³ wyda³ dotychczas dwie p³yty.
Sk³ad:
Ségercz Feri (33) - fujarka, fujarka wielkopostna, kawal, bombarda,
gardon i inne piszcza³ki
Kelemen Istvan (18) skrzypce, kobza
Konya Üto Bencze(16) wiolonczela, gardon
Fazakas Csaba (14), skrzypce, derbuka, fujarka
György Eszter (18), ¶piew, kawal, fujarka
Gal Monika (22), ¶piew
- Oberek - dla zaawansowanych - prowadzi Piotr Zgorzelski, wraz z tancerzami z
Ga³ek Rusinowskich, Rdzuchowa i Nieznamierowic (Radomskie, mikroregion
kajocki)
Piotr Zgorzelski - "Zajêcia bêd± wymagaj±c± szko³± tañców trójmiarowych. Wszyscy, którzy
opanowali ju¿ p³askie tañczenie oraz wirowanie po kole w jedna stronê, bêd±
mogli nauczyæ siê kolejnych trzech kierunków okrêcania siê z partnerem.
Poza tym bêdziemy uczyli siê ró¿nego rodzaju dawnych manier wykonawczych,
ozdobników tanecznych min. przytupywania tzw. trójek i pi±tek. Bêdziemy te¿
æwiczyli w ma³ych grupkach 4-6 par, tañczenie na ma³ej przestrzeni zarówno
po kole "tak by nikt nikogo nie trunci³", jak i tzw. "tañczenie
na jednej desce"".
"Tañczyli tylko nie takich tych tañców jak teraz. Teraz to
zagraniczne, ³umane. Tak stukaj±, ³umi± siê. Na tych jak siê posz³o to siê
na jednej desce tañczy³o oberka." Czy¿ewski Jan ur. 1886. (Archiwum IS
PAN w Warszawie)
"Nie, wpierw to siê tañczy³o w³a¶nie w cztery strony. I w³a¶nie,
¿e wpierw jak w takiem mieszkaniu 5-6 par to nie ruszy³ jeden drugiego.
Chodzili i tañczyli sobie i w te stronê i w te. A dzisiaj to jak pszczo³y z
ula, lec± i tuuu, i tuuu .... leci na wszystkie strony. Jak popatrzyæ to
wszyscy nie potrafi± tañczyæ bo ....... jak ja siê przygl±dam to ka¿dy
inaczej, po nogach siê patrzê. To ka¿dy inaczej tañczy! Jednego graj±, a ka¿dy
swojego tañczy. A wpierw jak poszli w polkê albo w oberek heeee! Jak siê
dobra³y pary to chodzi³y. A w ¶rodku mo¿na by³o jeszcze mo¿na by³o tañczyæ,
kó³ko by³o wolne. A dzisiaj to nie!" Sobota Jan ur.1902 (Archiwum IS PAN
w Warszawie)
|