Warsztaty taneczne - opis
III Tabor Domu Tañca - Chlewiska 2004




Program ca³ego dnia wype³niony bêdzie poszczególnymi warsztatami, wybieranymi przez uczestników wed³ug w³asnych potrzeb. Ka¿dego dnia ich stopieñ trudno¶ci bêdzie wzrasta³, co za ty idzie bardzo wa¿ne jest systematyczne uczêszczanie na spotkania!

WARSZTATY TANECZNE

dwie tury dziennie, rano i po po³udniu

S± one tak pomy¶lane by ka¿dy móg³ skorzystaæ z naszego programu w sposób maksymalny, zarówno z tañców polskich (min. £êczycko-£owickie, Radomskie, Wielkopolska), jak i francuskich oraz wêgierskich. W tañcach polskich nacisk bêdzie po³o¿ony na tañce Polski nizinnej, a zw³aszcza regionu opoczyñsko-radomskiego tzw. "krainy oberkowej". Mimo wielu ciekawych tañców z ró¿nych stron Polski i z zagranicy, chcemy by oberek królowa³ podczas naszych wieczornych zabaw, jako najbardziej reprezentatywny dla tego regionu - Mazowsza i P³n. Ma³opolski.

zabawa w Domu Tañca, fot. Archiwum DTZajêcia popo³udniowe (dla zaawansowanych) oraz wieczorne zabawy we wtorek, czwartek oraz sobotê bêd± prowadzone przy wspó³udziale najlepszych wiejskich tancerzy z okolicznych wsi (m.in. Ga³ek Rusinowskich, Rdzuchowa i Nieznamierowic), od których bêdziemy mogli podpatrzeæ i nauczyæ siê odpowiednich manier wykonawczych i miejscowego stylu. Bêdzie istnia³a tak¿e mo¿liwo¶æ indywidualnych konsultacji poza warsztatami. Wszystkie warsztaty bêd± odbywa³y siê przy ¿ywej muzyce.

Warsztaty dla pocz±tkuj±cych (tañce-zabawy, polka, oberek)
Skoncentrujemy siê na nich na zajêciach rytmiczno-ruchowych, dziêki którym uczestnicy naucz± siê (w zale¿no¶ci od w³asnych predyspozycji) tañczenia w parze po kole, w uk³adzie otwartym i zamkniêtym (przynajmniej w jednym kierunku), a tak¿e kilku tañców-zabaw, m.in. krzy¿oka, kontra, kozaka, kajduka. Ich efektem bêdzie poznanie w stopniu podstawowym zasad tañców o rytmach polkowych i mazurkowych, które wykorzystywane s± w wiêkszo¶ci polskich tañców tradycyjnych.
Warsztaty dla pocz±tkuj±cych:

  •  maj± pomóc prze³amaæ czêsty lêk przed tañczeniem w ogóle oraz - co bardzo wa¿ne - przed tañczeniem w parze. S³u¿± temu m.in. tañce prowadzone z czêst± zmian± par,
  • pomog± uczestnikom wyrobiæ poczucie rytmu, sprawno¶æ s³uchania i poruszania siê przy ¿ywej muzyce, a tak¿e uzyskaæ p³ynno¶æ i lekko¶æ tañczenia oraz odczuæ przyjemno¶æ ze wspó³uczestnictwa w zabawie tanecznej,
  • maj± pokazaæ, ¿e ¶wiat polskiej tradycji muzycznej, dawnych polskich muzykantów i granych przez nich tañców jest piêkny, godny lepszego poznania i dzielenia siê z innymi, ¿e jest to ¶wiat indywidualnej improwizacji, inwencji, artystycznego wy¿ycia siê, wspó³zawodnictwa i wspó³uczestnictwa, ¿e jest to ¶wiat inny ni¿ ten, który przez lata by³ nam oficjalnie przedstawiany, np. w telewizji; pragniemy, aby uczestnicy zobaczyli, ¿e polski taniec ludowy ma wszelkie podstawy do tego, by byæ atrakcj± i mi³± rozrywk± podczas wspólnych zabaw czy spotkañ towarzyskich,
  • maj± przygotowaæ wszystkich chêtnych do dalszej nauki oberka - dawniej najbardziej popularnego tañca na wsi centralnej Polski i, zarazem, najtrudniejszego: choæ wymaga on du¿ej wprawy, zwinno¶ci, bardzo dobrego poczucia rytmu i - zw³aszcza u mê¿czyzn - si³y, liczymy, ¿e uczestnicy opanuj± jego podstawy.

Umiejêtno¶ci te bêdziemy utrwalaæ podczas wieczornych zabaw przy ¿ywej muzyce najlepszych kapel "starszego i m³odszego pokolenia". Pomagaæ nam w tym bêdzie obecno¶æ tancerzy ze wsi, którzy poka¿± regionalne i indywidualne maniery wykonawcze.

    • Polskie tañce-zabawy z Polski Nizinnej i z "Domu Tañca" - prowadz± Lena Smakowska, Grzegorz Ajdacki
    • Polka - prowadzi Piotr Zgorzelski
      Nauka polki w starodawnej manierze wykonawczej z Polski Centralnej - znanej tak¿e w innych regionach - tañczonej p³asko z delikatnym "utykanym" akcentem.
    • Oberek - prowadz± Lena Smakowska, Grzegorz Ajdacki
    • Tañce francuskie - tañce gaskoñskie z Bearn i Landes - prowadzi grupa Ad`arron

    Ad`arron to muzykuj±ca rodzina mieszkaj±ca w Pau, u podnó¿a Piremejów (Francja), graj±ca tradycyjn± muzykê gaskoñsk± z regionów Bearn i Landes. Wszyscy od blisko 15 lat specjalizuj± siê w tradycyjnych instrumentach z regionu Bearn i Gaskonii. Wraz z ojcem - BAUDOIN Jacques - graj± jego trzej synowie David, Thomas, Mathieu oraz ARROSERES J-Claude. Grupa gra na autentycznych instrumentach gaskoñskich : boha (dudy z Landes), brama-topin (bêben), caramera (rodzaj wiejskiego klarnetu), clari (ma³y obój z Bearn), guitara (stalowa drumla), flabuta/tamborin (flet z trzema otworami u¿ywany razem z bêbnem strunowym z regionu Landes i Bearn), samponha (wielkie dudy polifoniczne z Bearn i Pirenejów), sonsaina (lira korbowa z Landes), tricanetas (grzechotki z bukszpanu). Prócz koncertów poprowadz± tak¿e warsztaty oraz zabawy przy tañcach gaskoñskich (sauts i branles z Bearn, rondeaux, congos landais). Wydali dwie p³yty "ER NAVETH"; (1999) oraz "ACI QU`EM REIS, MOSSUR !" (2003)

    • Tañce z po³udniowo-wschodniego Siedmiogrodu  - prowadzi kapela Fabatka

    zespó³ FabatkaPochodz± z miasta Sepsiszentgyorgy (o z dwiema kropeczkami)/ rum. Sfintu Gheorghe - w po³udniowo-wschodnim Siedmiogrodzie (dzisiejsza Rumunia).
    Zespó³ powsta³ w 1998 roku z inicjatywy Feriego Segercza, wirtuoza oraz nauczyciela gry na instrumentach pasterskich (fujarki), które wyrabia samodzielnie. W sk³ad zespo³u wchodz± jego muzyczni wychowankowie. Zespó³ gra tradycyjn± muzykê z Mo³dawii oraz siedmiogrodzkich regionów Gyimes i Felcsik (i z kreseczk±). Zespó³ wyda³ dotychczas dwie p³yty.

    Sk³ad:
    Ségercz Feri (33) - fujarka, fujarka wielkopostna, kawal, bombarda, gardon i inne piszcza³ki
    Kelemen Istvan (18) skrzypce, kobza
    Konya Üto Bencze(16) wiolonczela, gardon
    Fazakas Csaba (14), skrzypce, derbuka, fujarka
    György Eszter (18), ¶piew, kawal, fujarka
    Gal Monika (22), ¶piew

    • Oberek - dla zaawansowanych - prowadzi Piotr Zgorzelski, wraz z tancerzami z Ga³ek Rusinowskich, Rdzuchowa i Nieznamierowic (Radomskie, mikroregion kajocki)
    Piotr ZgorzelskiPiotr Zgorzelski - "Zajêcia bêd± wymagaj±c± szko³± tañców trójmiarowych. Wszyscy, którzy opanowali ju¿ p³askie tañczenie oraz wirowanie po kole w jedna stronê, bêd± mogli nauczyæ siê kolejnych trzech kierunków okrêcania siê z partnerem. Poza tym bêdziemy uczyli siê ró¿nego rodzaju dawnych manier wykonawczych, ozdobników tanecznych min. przytupywania tzw. trójek i pi±tek. Bêdziemy te¿ æwiczyli w ma³ych grupkach 4-6 par, tañczenie na ma³ej przestrzeni zarówno po kole "tak by nikt nikogo nie trunci³", jak i tzw. "tañczenie na jednej desce"".

    "Tañczyli tylko nie takich tych tañców jak teraz. Teraz to zagraniczne, ³umane. Tak stukaj±, ³umi± siê. Na tych jak siê posz³o to siê na jednej desce tañczy³o oberka." Czy¿ewski Jan ur. 1886. (Archiwum IS PAN w Warszawie)

    warsztaty taneczne z tancerzami z Ga³ek"Nie, wpierw to siê tañczy³o w³a¶nie w cztery strony. I w³a¶nie, ¿e wpierw jak w takiem mieszkaniu 5-6 par to nie ruszy³ jeden drugiego. Chodzili i tañczyli sobie i w te stronê i w te. A dzisiaj to jak pszczo³y z ula, lec± i tuuu, i tuuu .... leci na wszystkie strony. Jak popatrzyæ to wszyscy nie potrafi± tañczyæ bo ....... jak ja siê przygl±dam to ka¿dy inaczej, po nogach siê patrzê. To ka¿dy inaczej tañczy! Jednego graj±, a ka¿dy swojego tañczy. A wpierw jak poszli w polkê albo w oberek heeee! Jak siê dobra³y pary to chodzi³y. A w ¶rodku mo¿na by³o jeszcze mo¿na by³o tañczyæ, kó³ko by³o wolne. A dzisiaj to nie!" Sobota Jan ur.1902 (Archiwum IS PAN w Warszawie)









Content ©
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona g³ówna