Warsztaty ¶piewu tradycyjnego
III Tabor Domu Tañca - Chlewiska 2004




Spotkania prowadzone bêd± w czterech grupach, oddzielnie ¿eñskie i mêskie. Podzia³ na grupy nast±pi podczas pierwszego spotkania w poniedzia³ek. Codzienne roz¶piewanie dziewcz±t prowadziæ bêdzie Agata Harz, ch³opaków Janusz Prusinowski. Podczas spotkañ bêdzie mo¿na nauczyæ siê pie¶ni, przy¶piewek w wersji "in crudo" (bez stylizacji), z zachowaniem jednog³osu, charakteryzuj±cego siê pe³nym i ostrym brzmieniem, z licznymi zdobieniami i ornamentami, typowymi dla wiejskiego ¶piewu.
Podobnie jak w zesz³ym roku uczyæ siê bêdziemy z repertuaru mieszkañców Radomszczyzny, a tak¿e z Lubelszczyzny (grupa dla zaawansowanych). Uwaga! Warto wzi±æ ze sob± dyktafon.

  • grupa ¿eñska - region Radomski, prowadzi Zespó³ z Ga³ek Rusinowskich (Radomskie), moderuje Katarzyna de Latour

zespó³ z Ga³ek, fot. Archiwum DTS± to warsztaty otwarte dla wszystkich chêtnych pañ, nie ma wstêpnego doboru g³osów. Podczas zajêæ grupa ¶piewaæ bêdzie pie¶ni od Pañ z Ga³ek Rusinowskich. Bêd± to pie¶ni weselne, przy¶piewki, piosenki panieñskie oraz religijne. Zespó³ z Ga³ek jest jednym z najlepszych ¶piewaczych zespo³ów radomskich, znany tak¿e z poprzednich Taborów. Ka¿da z Pañ jest wart± uwagi solistk±. Podczas ostatniego Taboru przygotowa³y wspólnie z dziewczêtami pe³ny obrzêd oczepin, od¶piewany nastêpnie na weselu jednej z sympatyczek Domu Tañca w karczmie w Chlewiskach.  

  • grupa mêska - pocz±tkuj±ca, prowadzi Janusz Prusinowski

W ramach tych zajêæ odbywaæ siê bêdzie roz¶piewanie wraz z poznaniem tradycji muzycznych. Roz¶piewanie to zajêcia emisyjne - aby dono¶nie, pe³nym g³osem moc uczestniczyæ we wspólnym ¶piewaniu. Du¿o uwagi po¶wiêcone bêdzie tak¿e na to, by g³osy dobrze ze sob± stroi³y, trzyma³y siê tonacji. Æwiczeniami bêd± tak¿e improwizacje rytmiczne. Tradycje muzyczne, jakie bêdzie mo¿na na nich poznaæ, to przede wszystkim przy¶piewki mazurkowe (zarówno stare jak i zaimprowizowane podczas warsztatów) oraz wspólne ¶piewy pie¶ni d³u¿szych.

  • grupa ¿eñska - region Lubelski - dla zaawansowanych (tylko osoby bardzo dobrze ¶piewaj±ce, liczba miejsc ograniczona) prowadzona bêdzie przez Agatê Harz. Uczyæ bêdzie g³ównie w±skozakresowych melodii obrzêdowych. 

    Agata Harz i Remigiusz HanajWarsztaty prowadzone bêd± przez Agatê Harz :
    "Na moich warsztatach chcia³abym nauczyæ sposobu, w jaki ¶piewa³y nasze prababki. Ten rodzaj ¶piewu nazywamy obecnie bia³ym g³osem. Bia³y g³os czyli naturalny g³os, który wydobywa siê z nas bez ¿adnych barier. Kiedy¶ kobiety na wsi nie musia³y siê uczyæ sposobu ¶piewania, wynika³ on ze stylu, warunków ¿ycia i by³ jego integraln± czê¶ci±. My, niestety, musimy traktowaæ bia³y g³os jako technikê, u¶wiadomiæ sobie sposób oddychania, ustawienie aparatu artykulacyjnego itp. Uwa¿am, ¿e jest to technika równoprawna klasycznej, starsza od niej, ¶piewano tak przez wiele wieków, wyra¿aj±c rado¶æ i smutek ¿ycia.".



  • grupa mêska "Tradycyjne pie¶ni nabo¿ne" (Kurpie, Lubelskie, Zamojskie) Zajêcia prowadziæ bêdzie Adam Rzemieniuk.

S± to warsztaty otwarte dla wszystkich chêtnych panów, nie ma wstêpnej selekcji g³osów. Zajêcia bêd± polega³y na wykonywaniu pie¶ni z tradycyjnego repertuaru religijnego. Zajêcia prowadziæ bêdzie Adam Rzemieniuk.
Religijny ¶piew ludowy w Polsce to zjawisko niezwykle bogate, ró¿norodne i ,co wa¿ne, to wci±¿ ¿ywa tradycja. Jej najstarsze ¶lady siêgaj± pó¼nego ¶redniowiecza (teksty), a nawet czasów dawniejszych (melodie). Adam Rzemieniuk, od lat zaanga¿owany w praktowanie tego repertuaru, zaprasza do wspólnego ¶piewania dawnych pie¶ni przeznaczonych na ró¿ne okresy roku ko¶cielnego (g³ównie pozaliturgicznych) oraz towarzysz±cych obrzêdom rodzinnym. Pie¶ni pochodz± z Polski centralnej i wschodniej, a zw³aszcza z Roztocza (z przekazu rodzinnego).









Content ©
Theme Design By SeriArt.net    Powered By Php-Nuke

=admin=

strona g³ówna