Zimowo-wiosenno-(letni) sezon warsztatów tańców tradycyjnych ruszył 8 STYCZNIA 2024! Jednakowoż doł±czyć można w każdym momencie.
Spotykamy się co tydzień w poniedziałki od 20.00 do 22.00
w Ambasadzie Muzyki Tradycyjnej — Jazdów 3/20
Warsztaty s± przenaczone dla każdego, kto chce się zacz±ć uczyć, kontynuować naukę lub doskonalić umiejętno¶ci taneczne. Bez względu na zdolno¶ci, poziom zaawansowania, czy całkowity brak pożycia z tańcami, każdy może przyj¶ć — kiedy¶ w końcu trzeba zacz±ć. Warunek jest jeden: CHĘĆ.
1 LIPCA OSTATNIE WARSZTATY W TYM SEZONIE BYŁY!
A zakończyli¶my semestrzyk tańcami białoruskimi. Były polki i różne tańce figurowe. Zagrała Kapela Bliska, a spotkanie poprowadziła Alena Leszkiewicz.
TAK, TAK. OSTATNIE BYŁY! 1 LIPCA.
Warsztatów nie będzie 25 marca i 1 kwietnia.
Prowadzenie: Grzegorz Ajdacki
Zrzutka na koszty bież±ce Ambasady: 10 zł
- 8 stycznia byli go¶cie z daleka — do tańców kaliskich zagrał na skrzypcach Mateusz Raszewski z Ani± Sitko na basach i Kub± Koron± na bębenku obręczowym. Uczyli¶my się oberka z owijokiem oraz czterech różnych odmian polek. Przez chwilę poćwiczyli¶my również owijoka sieradzkiego dla wyczucia różnic między tańcami kaliskimi a sieradzkimi (44).
- 15 stycznia melodie od Gaców i od Lipców zagrał Kuba Zimończyk na harmonii z Frankiem de Latourem na barabanie. Tańczyli¶my kajockie oberki, polki i fokstroty (29).
- 22 stycznia znów mieli¶ny kajockie oberki, polki i fokstroty. Do tańca grał Witek Wojciechowski (skrzypce, ¶piew), Antek Hasso-Agopsowicz (bębenek, ¶piew, basy) i Marta Gotfryd (basy, ¶piew, bębenek) (37).
- 29 stycznia uczyli¶my się tańców z Białorusi: polki i różnych figurowych. Dominowały tańce „ptasie”: wierabiej, żurawiel oraz bazar (który w kaukaskim oryginale miał być na¶ladowaniem orła). Poprowadziła Alena Leszkiewicz, a zagrała kapela Kufar (33).
- 5 lutego zago¶ciły u nas melodie i tańce suwalskie: kochaneczka, polki (trzęsiona, równa i galopka), walc, kozak, oberek i krakowiak. Zagrali: Tomek Pękala (skrzypce) i Mateusz Dobrowolski (bębenek) (45).
- 12 lutego były tańce z południowo-zachodniego Mazowsza. Oberki i polki od Stanisława Klejnasa z Raducza zagrała kapela w składzie: skrzypce, basy, bębenek rękami Piotra Kaznowskiego, Asi Sztuckiej i Konrada Żebrowskiego (35).
- 19 lutego było po kajocku. Mazurki od Józefa Kędzierskiego i od rodziny Gaców zagrali: Witek Wojciechowski, Antek Hasso-Agopsowicz i Marta Gotfryd (skrzypce, basy, bębenek), a uczyli¶my się do nich oberków. Spotkanie poprowadziła Agnieszka Paprota z Ol± Wieck± (31).
- 26 lutego pouczyli¶my się trochę tańców miejskich: polek i fokstrotów (krokiem „z nogi” i „dwa na jeden”), walczyków i tanga. Zagrał Mateusz Kowalski na akordeonie i Grzegorz Domański na barabanie (41).
- 4 marca, po dłuższej przerwie, był kujawski kujawiak. Zaczęli¶my od najtrudniejszej, ¶rodkowej czę¶ci, póĽniej przyspieszyli¶my, a pod koniec przećwiczyli¶my parę figur do czę¶ci najwolniejszej. Na zakończenie zrobili¶my cało¶ć: chodzony, kujawiak i oberek. Zagrał Rafał Mi¶ta na skrzypcach, a przybasowała Agnieszka Paprota (36).
- 11 marca uczyli¶my się i utrwalali¶my kujawskiego kujawiaka oraz wprowadzili¶my do niego nowe elementy. Trochę czasu po¶więcili¶my również bardzo już rzadko tańczonemu szorcowi. Zagrał na skrzypcach Rafał Mi¶ta, a przybasował mu Witek Wojciechowski (26).
- 18 marca przygotowywali¶my się do wtorkowej imprezy na ¦więtego Józefa. Zwyczajowo takie imprezy były ponoć organizowane w ¶ródpo¶ciu od czasów X. Józefa Poniatowskiego, który był ¶wietnym tancerzem. Uczyli¶my się oberków, polek oraz fokstrotów, a także walczyków. Zagrali: Witek Wojciechowski (skrzypce, bębenek), Antek Hasso-Agopsowicz (harmonia trzyrzędowa, bębenek) i Marta Gotfryd (basy, bębenek). Były to zatem tańce kajockie, ale na imprezie miały się też pojawić melodie m.in z Kujaw i z okolic Dobrzelina. Po¶więcili¶my zatem chwilkę na obja¶nienie różnic w tańcu między tymi regionami (26).
- W Wielki Poniedziałek i w Lany Poniedziałek (25 marca i 1 kwietnia) warsztatów nie było.
- 8 kwietnia były tańce warszawskie: polki, fokstroty, walczyki i tanga, a tańczyli¶my krokiem „z nogi”, „dwa na jeden” i „raz, dwa, trzy”. Szlagiery warszawskie zagrał Heniek Małolepszy na bandżo (38).
- 15 kwietnia zagrał Mateusz Niwiński (skrzypce) z Ig± Wasilewsk± (skrzypce), Asi± Sztuck± (basy) i Mateuszem Dobrowolskim (baraban). Były to melodie z regionu sannickiego od Józefa Ciastka i od Piotra Figurskiego. Uczyli¶my się oberków i dwóch odmian polek (31).
- 22 kwietnia były melodie i tańce z Suwalszczyzny. Z Tomkiem Pękal± na skrzypcach zagrał Ihar ®ałtkoŭ na barabanie. Na rozgrzewkę była kochaneczka, potem polki (galopka, trzęsiona i równa), walc i padespan zwany niekiedy podespańcem (32).
- 29 kwietnia grali dawno nieobecni ZWYKLI LUDZIE, czyli Joanna Strelnik (skrzypce) i Stanisław Strelnik (bębenek), tym razem z Witkiem Wojciechowskim (basy, ¶piew), który prze¶piewywał się z Agnieszk± Kalit± (¶piew zza okna). A zagrali mazurki z Nieznamierowic od Józefa Zarasia. Tańczyli¶my oberki (do mazurków) w wersji od rodziny Zarasiów (Jana, Mariana i Krystyny Laskowskiej z domu Zara¶) (38).
- 6 maja grali znowu ZWYKLI LUDZIE, czyli Joanna i Stanisław Strelnikowie, tym razem z Asi± Sztuck±. Zagrali mazurki od Kazimierza Mety z Gliny oraz mazurki i polki od Józefa Fiderka i Władysława Koperkiewicza z okolic Kra¶nicy. Porównywali¶my więc repertuar taneczny i muzyczny z pogranicza rawsko-opoczyńskiego (32).
- 13 maja uczyli¶my się głównie kujawskiego kujawiaka. Na chodzonego i oberka po¶wiecili¶my tylko maleńki fragment warsztatów. Zagrali – na skrzypcach: Rafał Mi¶ta, a na basach (w tym przez chwilę na mazankach): Agnieszka Paprota (33).
- 20 maja potańczyli¶my kieleckie oberki i polki, a na koniec jeszcze mazur-polkę. Repertuar, głównie od Wincentego Jamioła i Zygmunta Jakubowskiego, zagrali: Katarzyna Andrzejowska (skrzypce), Marysia de Latour (basy) i Franek de Latour (baraban) (36).
- 27 maja tańczyli¶my tańce z południowo-wschodniego Mazowsza, z okolic Mińska Mazowieckiego, Otwocka i Kołbieli: oberka, trojaka, drabana, polkę i jeszcze kowala. Na trzyrzędowej harmonii pedałowej zagrał Piotr Dorosz, a na bębenku przygrał mu Witkiem Wojciechowskim (37).
- 3 czerwca uczyli¶my się kujawiaka z Kujaw. Tym razem do warsztatów przygrało nam NAPIĘCIE w składzie: Łukasz Nizik – skrzypce, Maria Nizik – baraban i Ania Blachowska – basy (52).
- 10 czerwca był dwunastoosobowy skład WLOD, czyli Warszawsko-Lubelska Orkiestra Dęta. A zagrała melodie roztoczańskie: oberki, polki (do trzęsionej, równej i uginanej), walczyki i fokstroty duży skład będzie 10 czerwca. Z racji spodziewanego zagęszczenia, zarówno ze strony orkiestry jak i uczestników, warsztaty odbyły się na dechach przy Rotacyjnym Domu Kultury (52).
- 17 czerwca była niespodzianka – TAŃCE RZESZOWSKIE. Kapela w składzie: Adrian Laskowski na cymbałach i Marcin Chrzanowski na skrzypcach (i ze ¶piewem); zagrała na warsztatach po raz pierwszy. Uczyli¶my się tańców głównie w wersji z Zagorzyc: okółki, sztajerka, wywodzonego, polki przez nogę i trampolki (48).
- 24 czerwca BYŁY TAŃCE KAJOCKIE. W zasadzie taniec, bo skupili¶my się na oberku. Zagrali w różnych konfiguracjach: Franek Stalęga (harmonia trzyrzędowa, skrzypce), Witek Wojciechowski (skrzypce, baraban), Franek de Latour (baraban, skrzypce) i Antek Hasso‐Agopsowicz (harmonia trzyrzędowa, skrzypce) (30).
- 1 lipca zakończyli¶my semestrzyk tańcami białoruskimi. Były polki i różne tańce figurowe. Zagrała Kapela Bliska, a spotkanie poprowadziła Alena Leszkiewicz (38).